Sammanfattning

Just nu sitter jag och skriver ett CV till ett sommarjobb, känns så långt borta just nu. Men det här jobbet vill jag verkligen ha, mer säger jag inte!

Däremot tänkte jag skriva en liten sammanfattning av vad jag gör här i USA, för er som nyss börjat läsa bloggen:

3:e Januari lämnade jag Sverige för att flytta med min pojkvän, Andreas, till Sacramento, Kalifornien.
Andreas flyttade hit redan den 23:e September för att studera på Wyotech, en bilskola. Efter tre månader ifrån varandra orkade jag inte mer utan sa upp mitt jobb, flyttade hem till pappa en månad och flög hit efter att ah firat jul och nyår hemma.

Vad gör jag här då? Jo, finns inte så mycket att välja på, reglerna är otroligt stränga här. Du får enbart studera och arbeta här om du har studie-/jobbvisum. Det tilldelas endast några få jobbvisum per år och då endast om det är till något speciellt, tex en datahacker som de inte hittar i staterna. ELLER om du får en rekommendation från ett jobb här. Jag har bara ett vanligt visum. Så jag får praktiskt taget inte göra nånting. Förutom volontär arbete, vilket jag nu har börjat med. Jag volontär arbetar 2 dagar i veckan på Sacramento Animal shelter, där jag umgås och går ut på promenader med hundar som ska adopteras bort. Helt okej men skulle hellre jobba, men på det här sättet slipper jag sitta hemma hela dagarna. Annars har jag börjat träna, för första gången i mitt liv så tycker jag att det är skönt att gå ut och springa.

VI åker hem den 27:e Juni och ska innan dess se det mesta som Kalifornien har att erbjuda.

Mycket här är som på filmerna, skrikiga amerikaner, poliser överallt, man hör syrener jämt, dem går in med skorna även fast dem har heltäckningsmatta (hur smart är det?), många gallerior och många snabbmatshak överallt. Men mycket är också sämre, vägarna är gjorda av nån form av cement/betong, det är många fattiga områden, otroligt mycket uteliggare, dyrt att bo, många hus till salu av staten överallt. Ja, känns som ett u-land. Bensinen däremot är väldigt billig, så att göra road-trips är billigt. I helgen ska vi åka till Lake Tahoe, som ligger två timmar bort och har snö!

Snart är det sommar och då blir det hur varmt som helst, och regnar aldrig. Just nu har dem regnperiod, regnar kanske 5 av 7 dagar. Inte så roligt.

Nu kommer jag inte på något mer jag vill skriva, så säg till om det är något ni undrar så ska jag svara så gott jag kan!
Nu blir det träning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0